Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

fredag 29 juni 2012

Teckna bättre - Frågor & Svar 1: Daglig Övning

Idag fick jag till min glädje en förfrågan om att lära ut grunderna i teckning.

Jag kommer att svara på frågor om teckning och förhoppningsvis även posta exempel på teckningar som jag ger konstruktiv kritik på här i bloggen. Är du själv nybörjare och sugen på att få feedback eller ställa frågor om teckning är det bara att använda kommentarsfältet. Jag kommer svara på frågor/ge feedback i mån av tid. Givetvis kostar det ingenting. Däremot vill jag gärna posta din teckning här på bloggen.

Den första frågan kommer från Alexandra:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan du föreslå någon daglig teckningsövning som gör mig till en bättre tecknare?



Mitt svar blir att det första och allra viktigaste för att utvecklas är - som jag påpekat här i bloggen:

1. Teckna något varje dag
Även om det bara rör sig om fem minuters tecknande av krumelurer i hörnet på en servett är det absolut viktigaste för utveckling av någon färdighet att göra övningen till en vana.

Något som underlättar och är inspirerande är att samla alla teckningar på ett ställe och kunna gå tillbaka och se hur de utvecklas under ett halvår eller längre tid (förutsatt att steg 1 efterföljs, givetvis) Därför blir nästa rekommendation:

2. Skaffa en skissbok och ange vilket datum/vilken månad en teckning är gjord

Redan de här två stegen kommer att göra oerhört mycket för din utveckling som tecknare. Men låt oss titta på två konkreta övningar som kan göras i skissboken för att börja öva upp tekniken:

3. Dela upp två sidor i skissboken i tre delar var.
I den första rutan gör du bara raka streck
I den andra rutan gör du bara böjda streck
I den tredje rutan blandar du både raka och mjuka och börjar skissa fritt
I den fjärde rutan tecknar du bara sfärer (ange gärna djupet hos sfären med en streckad linje)
I den femte rutan tecknar du bara cylindrar ur olika vinklar
I den sjätte rutan tecknar du bara kuber ur olika vinklar

Linjer och grundformer är det första och mest grundläggande att lära sig. Känns det som mycket på en gång, börja med bara linjer. 

Anledningen till det är att allt 3-dimensionellt kan återges som en plan motsvarighet med hjälp av enbart linjer. Dessutom är allt 3-dimensionellt uppbyggt av en eller flera (eller varianter av) de tre grundformerna. Den sista övningen handlar just om det och om att utveckla sitt seende som tecknare:

4. Försök att upptäcka de tre grundformerna i verkligheten omkring dig (se det sfäriska hos en glödlampa, de kubiska formerna hos en bil, det cylindriska hos en trädstam etc.)

Ta nu fram pennan och gör dagens övning.

Teckna På!
/M



Inga kommentarer: