Min YouTube-kanal JMB Creative Art:

Besök gärna vår systerblogg: JMB Creative Art (in English)

Besök Gärna Min YouTube-kanal JMB Creative Art:


Translate this blog from Swedish to...

Translate This Blog from Swedish to...

Den här bloggen handlar framför allt om:
Ont om tid? Mest lästa just nu:

Ont om Tid? Här är De 10 Mest Lästa Posterna Just Nu:

En av Sveriges 30 mest besökta privata utbildningsbloggar! (Bloggportalen, maj 2012).

En av Sveriges 1500 mest besökta privata bloggar alla kategorier!
(
Bloggportalen, maj 2012).

Ett stort TACK till alla som besöker och följer bloggen! :)

tisdag 1 maj 2012

(Ny kurs!) Teckna som Michelangelo, del 1

Det har blivit dags att dra igång en ny teckningskurs och den här gången tänkte jag att vi skulle studera en teckning av den legendariske Michelangelo.

Bilden - som är open source - jag kommer att teckna av samtidigt som jag beskriver processen är hans skiss av Vittoria Colonna:

(Klicka för större version)

Vittoria Colonna av Michelangelo


Jag kommer att teckna min studie digitalt i ArtRage3Pro, men du kan givetvis följa lektionerna med papper och penna. Jag rekommenderar då ett skiss-eller ritpapper (exvis Canson sketch), samt en blyertspenna och en bläckpenna. Helst ska bläckpennan vara av "penseltyp" så att variationen i linjernas tjocklek blir tydlig. Men i brist på annat kan en vanlig tuschpenna eller t o m kulspets användas.

Då börjar vi!

Studie efter Michelangelo - del 1
1. Iaktta originalet noga 
2. Försök få en känsla för hur stor yta figuren upptar, föreställ dig figuren i 3 dimensioner och se hur mästaren antyder volym. Försök hitta de stora geometriska figurer och former som bygger upp figuren 
3. Se om du kan hitta en rörelse, en riktning genom figuren som kan uttryckas med bara några få linjer
4. Placera originalet bredvid ditt papper. Se till att det är i samma format som du vill att den färdiga bilden ska tecknas i.
5. Skissa svagt med blyerts och börja antyda den yta/volym och riktning som du iakttagit
6. Börja markera och dela in figuren i dess olika delar (klänningens band, hakan, axlarna etc)
7. Skissa konturerna och placera ut ansiktets delar (ögon, näsa, mun)
8. När du har fått en "karta" av blyerts att utgå ifrån, byter du till tuschpennan och börjar fylla i konturerna mer noggrant. (För att få en varierad tuschlinje väljer jag att använda pennverktyget inställt på 3%)
9. Börja med att begränsa figuren i höjd- och breddled
10. Antyd konturernas yttre gränser

Det vi gör i den här inledande fasen är att vi börjar utforska figuren och skapar en övergripande "karta" inför de kommande, mer detaljerade momenten av studien.

Efter det här momentet ser min studie ut så här:

Vittoria Colonna WIP


Hoppas att du funnit denna lektion lärorik. Kom gärna med synpunkter eller frågor.

Teckna på! :)

Inga kommentarer: